Skip to main content

Tatrapiparkoogid

Kokku neli korda olen ma nüüd oma elus teinud piparkoogitainast täiesti algusest ja täiesti ise. Esimesel korral tulid need i-me-li-sed! Kõige klassikalisemad ja imelised. Järgmisel aastal vajus tainas laiali. Ilmselt ma ei pannud piisavalt jahu? Igatahes ehmatasin sellest ära ja viskasin kõik ära. Kolmandal aastal tegin juba toortatrajahust. Sellest esimesed kaks pannitäit tulid päris mõnusad. Siis see seisis külmkapis äkki nädala ning uus laar oli hapu või hapuks läinud või... igatahes superimelik ja keegi neid süüa ei tahtnud ja viskasime jälle ära. Sellest tingituna ma seal aastal ise tainast teha ei plaaninud. Ostsin poest. Olles poetaina ära küpsetanud tegin järgmisel päeval ise taina. Seekord sai vist jahu natukene liiga palju ja uhmerdatud maitseained on suuremad kui ehk harjunud oleks, kuid muud kurta pole. Toimivad söömiseks ja kaunistamiseks ja ehitamiseks, ainult kaelkirjaku ja Nuuskmõmmiku pead kipuvad kergemini ära murduma. Maitselt on ikka Piparkoogid mitte lihtsalt küpsised.
Sellest kogusest tuleb umbes viis pannitäit piparkooke ja glasuurist jätkub ilmselt nelja pannitäie rohkeks kaunistamiseks.


Glasuuri tegin seekord pastöriseeritud munavalgest ja rafineerimata tuhksuhkrust (küll oli mu rõõm suur, kui selline väikelinna poes ette juhtus). Nimelt mina kardan toorest muna süüa ja sellepärast see pastöriseeritud variant mulle meeldib. Ainult et minul oli tarvis kasutada poolteist munavalget, umbes, ülejäänud 31.5 tuli küla peal laiali jagada ja eriti rammusasse omletti peita. Nii et kes veel ei teadnud, siis munavalget saab ka pakis osta. Leiab ilmselt ainult suurematest toidupoodidest või üldse äkki kuskil pagardamiste lehtedelt.

Vaja läheb:
1.5 dl pruuni rafineerimata roosuhkrut (0.5 dl pannile, 1 dl potti)
1.2 dl keevat vett (umbes pool dl pannile, nups üle poole potti)
1 tl ingveripulbrit
1 tl purustatud muskaatpähklit
1 tl kaneeli
1 tl musta pipart
1 tl purustatud vürtsi
1.5 tl kardemoni
0.5 tl nelki
350 g toortatrajahu
1 tl küpsetuspulbrit
125 g võid

Glasuuriks:
umbes 1.5 munavalget
umbes 3 dl rafineerimata tuhksuhkrut
maitse järgi sidrunhapet

Suhkru pruunistamiseks tuleb kuivas paksupõhjalises potis sulatada pool dl suhkrut. Teise potti panin detsiliitri suhkrut ootele. Samal ajal panin vee keema. Kui suhkur ära sulab, hakkab ta mullitama. Siin on nüüd enda julguse küsimus, et kaua tal mullitada lasta. Mida kauem mullitab, seda tumedavad piparkoogid tulevad. Ainult et üks hetk on neil kõrbemaitse juures. Mina väga kaua ei julgenud ja valasin 0.5 dl keevat vett peale. Seejuures tuleb olla ettevaatlik - hakkab hirmsasti pritsima ja aurama ja kohisema! Keerasin kuumuse alt maha ja kui kõik oli veidi vaibunud lahustasin lusikaga segades sulasuhkru vette. Ülejäänud keeva vee valasin teisele suhkrule ja lahustasin ka selle vees. Valasin suhkruveed kokku. Nüüd viskasin potti maitseained ja või. Segasin kõik segamini ja lasin natukene jahtuda. Küpsetuspulbri segasin jahu hulka ja hakkasin juba jahtunumale suhkrusegule jahu jao kaupa juurde segama. Ma usun, et võib 300 grammiga piirduda või ainult naaaatukene rohkem panna. Tainas peab jääma töödeldav, kuid pigem natukene vedelapoolne (minul jäi paks). Siis tuleb tainas toidukilesse mässida ja panna külmkappi maitsestuma.

Mõne tunni või mõne päeva pärast tuleb tainas külmkapist väljavõtu järel ilusti pehmemaks mudida, rullida, vormid lõigata ja siis kuskil kaheksaks minutiks 180 kraadi juures ahjus hoida. Igaks juhuks vahepeal ka vaadata, sest olenevalt taina paksusest võib võtta kauem või kiiremini kõrbema minna.

Glasuuri jaoks segasin ma lihtsalt kõik kokku. Vahustada võib ka, siis jääb kohevam ja jätkub ilmselt rohkem, kuid ma olin laisk. Toimis siiski hästi. Glasuuriga on jälle see, et kui liiga paks jääb, ei tule kotist läbi, kui liiga vedel jääb, ei pruugi ära tahkuda. 

Comments

Popular posts from this blog

Pirnikook

Pirnid, täitsa päris eestimaised pirnid, meile sattus neid kogu kastitäis. Ma panin neid liiga vähe koogi sisse. Soovitan kogu toorjuustu pirnitükke, või miks mitte püreed, täis toppida. Minu koogile oli kindlasti rohkem pirne vaja, et pirnikoogi nime välja teenida.  Mul oli suur soov teha põhi lilla, arooniatega. Küpsetamata tainas tuli niiiii ilus lilla, aga kuumus segas kõik ära. Natukene lillakat alatooni jäi, aga mitte nii nagu pidi. Õnneks arooniate kasulikkus äkki ikka sisse jäi, niipalju kui kuumus alles jättis. Võib-olla natukesekene on taignas maitsetki tunda.  Nii et pirnide- ja arooniatega koogist sai lihtsalt niisama juustukook.  Vaja läheb : Põhi 80 g arooniapüreed 150g toortatrajahu 30 g pruuni rafineerimata roosuhkrut 60 g võid Täidis 400 g toasooja toorjuustu 1 tl vaniljepastat 30 g pruuni rafineerimata roosuhkrut 2 dl vahukoort 2 muna pirne Põhja jaoks purustasin esmalt külmutatud arooniad ja näppisin selle seejärel jah

Keefiri-kirsikook

Kogustega on sel korral sedasi, et kuna mu tütar mind hirmsasti aidata tahtis, siis said need väga umbkaudsed. Mõnda on kindlasti rohkem ja mõnda kindlasti vähem. Muna-keefirisegu "vahustasime" vana käsivahustajaga - elektri kokkuhoid ikkagi. Kui aga produktiivsuse koha pealt vaadata, siis eks me pigem rohkem segasime. Käsitsi vahustamine on küll maru vahva, kuid väikese lapse käed küll muna ise vahtu ei saa. Kook maitse poolest oleks vajanud vähem suhkrut ja ehk hapumaid marju. Mina pidin kõrvale tegema ühe punasõstrazelee lahti ja seda koogile määrides oli küll päris hea. Kirsse polnud nii muidugi eriti tunda.  Vaja läheb : 2dl toortatrajahu 1dl kerajahu 0.5dl mandlijahu 1.5dl pruuni rafineerimata roosuhkrut küpsetuspulber 0.5tl soodat 3spl sulavõid 1 muna 2dl keefirit 0.5tl vaniljepastat kirsid (minul olid külmutatud) lusikajagu suhkrut Kuivained segasin omavahel läbi. Sulavõi vahustasin koos muna, vaniljepasta ja keefiriga ühtlase

Ise tehtud vahu-vahukommid!

 Mult ikka küsitakse, et millest ma neid vahukomme teen. Vastus on alati sama - seakondist ja suhkruveest. Põhimõtteliselt ei olegi muud, vaid väiksed nipid lisaks. Figuuri- ega tervisesõbralikud need kommid ei ole, aga vahelduse mõttes, miks mitte. Lisaks on need hirmus odavad. Alustuseks olen ma võtnud alati nami-nami retsepti: 300 g suhkrut 1,5 dl vett või naturaalset mahla 20 g želatiini + 1 dl vett paisutamiseks + tuhksuhkur ja soovi korral veidi sidrunhapet veeretamiseks Suhkruks on minul rafineerimata pruun roosuhkur ja želatiinina kasutan selliseid suuremate liivaterade moodi tükikestega 70 grammist pakki. Kõige olulisem osa on selle mahlaga, sest siiamaani on kõige paremad kommid tulnud, kui mahla asemel on hoopis samapalju marjapüreed. Olen teinud mustsõstarde, vaarikate, mustikate ja arooniatega, kõik on suurepärased. Mustsõstarde ja vaarikate seemned lisavad natukene krõpmsu juurde. Erilist tähelepanu on pälvinud ja kohvikommid. Kusjuures kohv ei pea üldse nii hirmus kange