Skip to main content

Kõrvitsakook* arooniajäätisega**

Mulle meeldivad värvid. Eriti meeldib mulle värviline toit. Arooniate parimat paigutust ma endiselt otsin. Smuutid on väga hea väljund, kuid tahaks veel. Seekordne jäätis sobis ka väga edukalt. Tervislikkus ilmselt küll väga esindatud ei saanud. Jäätise tegin igatahes juba mitu päeva enne valmis. Juba enne, kui koogi mõte sündinud oli. Lihtsalt sellepärast, et midagigi külalistele pakkuda oleks, kui ma muud ei jõua. Retsepti ma muidugi suurt ei jälginud, sest kapis oli poolik kondenspiim ja poolik vahukoor ja arooniaid sai ka sügavkülmast välja üksjagu ning suhkrut panin näo järgi. Toormoosi ma läbi sõela ei surunud, sest mind ei häiri, kui arooniakooretükid pärast hammaste vahel on.
Lilla jäätise kõrvale sobib loomulikult midagi kollast. Nii vaataski mulle aknalaualt vastu üks Peri mahemõisa "apelsini"kõrvits. Ausalt öeldes ei olnud me seda varem ostnud ja kuigi kuulujutud räägivad, et seda saab süüa ka koorega, siis seekord ma ikkagi koorisin kõrvitsa ära.

Muidugi läks mu köögikaal koogivalmistamise alguses katki (ja sai poolepeal jälle imeväel terveks) ja seepärast sai ka kõrvitsat 300 grammi rohkem kui algses retseptis. Ja väga hea et sai! Igatahes sobisid need kaks kooslust nii suurepäraselt üksteisega kokku, et kõrvitsakoogist puuduv hapukas sidrun, ei torganudki silma.

Arooniajäätiseks läheb vaja:
suur pakk vahukoort
purk suhkruga kondenspiima
umbes 250dl arooniamoosi
maitse järgi suhkrut (ma panin ehk pool detsiliitrit)

Vahukoore vahustasin suhkruga tugevaks, siis vahustasin hulka kondenspiima ja lisasin ka arooniamoosi. Kui segu sai ilus lilla, panin karpidesse ja suskasin sügavkülma. Kõik.

Kõrvitsakoogiks läheb vaja:
Põhi
100 g võid 
4 dl toortatrajahu
2 tl pruuni rafineerimata roosuhkrut
veidike soola
1 munakollane
4-5 sl vett

Täidis
450 g jämedalt riivitud kõrvitsat
(kui tahta jõuluhõngulist siis tuleks ohtralt lisada piparkoogimaitseainet ja/või kaneeli, muskaati, nelki, kardemoni. Ma panin ka, aga liiga vähe ja maitses see ei kajastunud)
natuke kurkumi, et veelgi kollasust rõhutada
250 g maitsestamata kohupiima (ma usun, et nii toru- kui pakikohupiim sobib, ise kasutasin pagari torukohupiima)
1 dl pruuni rafineerimata roosuhkrut
3 sl toortatrajahu
ülejäänud munavalge + 3 muna
1 dl kohvikoort
50 g tükeldatud valget shokolaadi (mis võib vabalt ka olemata olla)

Või näppisin koos toortatrajahu, suhkru ja soolaga ilusaks puruks. Seejärel viskasin hulka ühe munakollase ja natukene vett ning sõtkusin käega taignaks. Vett tulebki niipalju lisada, kuniks tainas hakkab ilusti kokku. Nii saab ta palliks teha ja pooleks tunniks külmkappi settima panna, näiteks pakkekanga sisse mähitult. Niikaua saab täidise kokku segada.

Kõigepealt tuli kõrvits riivida. Seejärel lisasin maitseained, suhkru, valge shokolaadi, jahu ja kohupiima ning segasin kokku. Viimasena lisasin munad ja kohvikoore ja segasin jällegi ühtlaseks.

Kui tainas parasjagu külmas oli olnud, panin ahju soojenema ja asusin tainast lahtikäiva koogivormi külgedele ja põhjale vormima. Koogivormi põhja olin eelnevalt katnud küpsetuspaberiga ja küljed määrinud võiga. Põhja panin kümneks minutiks 200 kraadisesse ahju, kuniks põhi oli tahenenud. Pärast seda valasin peale täidise ja suskasin veel pooleks tunniks ahju, kuniks tainas enam tiku külge ei jäänud. Koogil lasin natukene jahtuda, jäätisel natukene toatemperatuuril pehmeneda ja serveerisin veel õrnalt soojana, igale tükile kõrvale jäätisekuhjake.

*Kõrvitsakoogi algidee võtsin Tiramisust ja Fata Morganast.
**Arooniajäätise põhimõtte sain Tegemistest ja toimetustest.

Comments

Popular posts from this blog

Pirnikook

Pirnid, täitsa päris eestimaised pirnid, meile sattus neid kogu kastitäis. Ma panin neid liiga vähe koogi sisse. Soovitan kogu toorjuustu pirnitükke, või miks mitte püreed, täis toppida. Minu koogile oli kindlasti rohkem pirne vaja, et pirnikoogi nime välja teenida.  Mul oli suur soov teha põhi lilla, arooniatega. Küpsetamata tainas tuli niiiii ilus lilla, aga kuumus segas kõik ära. Natukene lillakat alatooni jäi, aga mitte nii nagu pidi. Õnneks arooniate kasulikkus äkki ikka sisse jäi, niipalju kui kuumus alles jättis. Võib-olla natukesekene on taignas maitsetki tunda.  Nii et pirnide- ja arooniatega koogist sai lihtsalt niisama juustukook.  Vaja läheb : Põhi 80 g arooniapüreed 150g toortatrajahu 30 g pruuni rafineerimata roosuhkrut 60 g võid Täidis 400 g toasooja toorjuustu 1 tl vaniljepastat 30 g pruuni rafineerimata roosuhkrut 2 dl vahukoort 2 muna pirne Põhja jaoks purustasin esmalt külmutatud arooniad ja näppisin selle seejärel jah

Keefiri-kirsikook

Kogustega on sel korral sedasi, et kuna mu tütar mind hirmsasti aidata tahtis, siis said need väga umbkaudsed. Mõnda on kindlasti rohkem ja mõnda kindlasti vähem. Muna-keefirisegu "vahustasime" vana käsivahustajaga - elektri kokkuhoid ikkagi. Kui aga produktiivsuse koha pealt vaadata, siis eks me pigem rohkem segasime. Käsitsi vahustamine on küll maru vahva, kuid väikese lapse käed küll muna ise vahtu ei saa. Kook maitse poolest oleks vajanud vähem suhkrut ja ehk hapumaid marju. Mina pidin kõrvale tegema ühe punasõstrazelee lahti ja seda koogile määrides oli küll päris hea. Kirsse polnud nii muidugi eriti tunda.  Vaja läheb : 2dl toortatrajahu 1dl kerajahu 0.5dl mandlijahu 1.5dl pruuni rafineerimata roosuhkrut küpsetuspulber 0.5tl soodat 3spl sulavõid 1 muna 2dl keefirit 0.5tl vaniljepastat kirsid (minul olid külmutatud) lusikajagu suhkrut Kuivained segasin omavahel läbi. Sulavõi vahustasin koos muna, vaniljepasta ja keefiriga ühtlase

Ise tehtud vahu-vahukommid!

 Mult ikka küsitakse, et millest ma neid vahukomme teen. Vastus on alati sama - seakondist ja suhkruveest. Põhimõtteliselt ei olegi muud, vaid väiksed nipid lisaks. Figuuri- ega tervisesõbralikud need kommid ei ole, aga vahelduse mõttes, miks mitte. Lisaks on need hirmus odavad. Alustuseks olen ma võtnud alati nami-nami retsepti: 300 g suhkrut 1,5 dl vett või naturaalset mahla 20 g želatiini + 1 dl vett paisutamiseks + tuhksuhkur ja soovi korral veidi sidrunhapet veeretamiseks Suhkruks on minul rafineerimata pruun roosuhkur ja želatiinina kasutan selliseid suuremate liivaterade moodi tükikestega 70 grammist pakki. Kõige olulisem osa on selle mahlaga, sest siiamaani on kõige paremad kommid tulnud, kui mahla asemel on hoopis samapalju marjapüreed. Olen teinud mustsõstarde, vaarikate, mustikate ja arooniatega, kõik on suurepärased. Mustsõstarde ja vaarikate seemned lisavad natukene krõpmsu juurde. Erilist tähelepanu on pälvinud ja kohvikommid. Kusjuures kohv ei pea üldse nii hirmus kange